آموزش سئو آدرس URL Parameters پارامتر های آدرس

پارامتر آدرس چیست؟

یک پارامتر آدرس یک متغییری در آدرس وب است که بعد از علامت سوال (؟) ظاهر می شود.آنها همچنین رشته های پرس جو یا مسیر های جستجو نامیده می شوند ، و گاهی اوقات آنها اضافه می شوند به منظور پیگیری یک آدرس خاص که در این صورت آنها پارامتر های ردیابی نامیده می شوند.به عنوان مثال به آدرس زیر نگاهی بندازید:

http://www.yoursite.com/?utm_source=book&utm_ medium=text&utm_campaign=test

در این آدرس ، ?utm_source یک پارامتر ردیابی هست ( که پارامتر UTM هم گفته می شود) که معمولا با گوگل آنالیز در ارتباط است. وجود پارامتر های آدرس مشکل ساز هستند در سه مکان خاص که عبارتند از:

۱-صفحه اصلی ( صفحه خانه)

۲-کپی (نسخه المثنی) صفحات داخلی

۳-صفحه بندی

What are URL Parameters?

A URL parameter is the variable in a web address that appears after the question mark (?). These are also called query strings or query paths, and sometimes they are added in order to track a particular URL, in which case they are called tracking parameters. For instance, take a look at the URL below:

http://www.yoursite.com/?utm_source=book&utm_ medium=text&utm_campaign=test

In this URL, ?utm_source is a tracking parameter (also called a UTM parameter) that is usually associated with Google Analytics. The presence of URL parameters are problematic in three particular places. These are:

۱-Home page URLs

۲-Duplicate inner pages

۳-Pagination.

آدرس صفحه خانه:

صفحه اصلی وب سایت مهمترین صفحه وب سایت شما است.این صفحه بیشتر لینک می شود، چه لینک از داخل سایت چه از خارج از سایت. بسیاری از لینک های ورودی و لینک های خروجی به صفحه اصلی سایت اشاره می کنند، لازم است آدرس آن را تمیز نگه دارید.گاهی اوقات پارامتر های آدرس ، (همانطور که در نمونه زیر نشان داده شده است)، باعث ایجاد آدرس های متعدد با اشاره به صفحه اصلی است.این امر نه تنها باعث ایجاد محتوای تکراری می شود،و باعث توزیع عصاره لینک صفحه، در نتیجه کاهش رتبه صفحه خواهد شد. اینها شکل های مختلف آدرس صفحه اصلی هستند:

yoursite.com/index.html
yoursite.com/home
yoursite.com/home.html
yoursite.com/page/Home/0,,1234,00.html

این وضعیت بدتر می شود وقتی که حالت های www و non-www آدرس صفحه اصلی باعث ایجاد محتوای تکراری می شود.به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد لینک به سایت شما ایجاد کند و آدرس سایت شمااز حالت non-www باشد ( yoursite.com ) ممکن است از آدرس www.yoursite.com/index.html را انتخاب کند.این متغییرهای ناشی از پارامتر های آدرس ، کمکی به موتور های جستجوگر در تصمیم گرفتن که کدام آدرس در نتایج جستجو ارائه شود نخواهد کرد.در چنین مواردی موتورهای جستجوگر مثل گوگل گروه (موتورهای جستجو قدرت گرفته از موتور جستجوگر گوگل ) در دسته آدرس هایی تکراری قرار می دهند و بهترین آدرس آنها را انتخاب می کنند برای نمایش در نتایج جستجو.آدرس انتخاب شده توسط موتورهای جستجو ، شاید آدرسی که طرفداران شما با آن لینک داده اند نباشد.بنابراین، کیفیت لینک های صفحه اصلی که با حالت های مختلف به اشتراک گذاشته می شوند، سئو صفحه اصلی شما را ضعیف تر خواهد کرد.

به منظور جلوگیری از این کار:
– آدرسی را انتخاب کنید. این آدرس ، آدرس متعارف (canonical URL ) شما خواهد بود.برای اطمینان ورود بازدید کننده از آدرس متعارف سایت شما ، یک ۳۰۱ redirect به آدرس های تکراری صفحه اصلی ، که دارای شناسه جلسه ( session ids ) و رشته پرس جو (query strings ) هستند اضافه کنید.
– اگر استفاده از ۳۰۱ redirects امکان پذیر نیست، تگ rel=canonical در صفحات تکراری اضافه کنید.
– غیر از آدرس متعارف با هر آدرس دیگری صفحه اصلی را لینک نکنید.

Home Page URLs:

The home page is the most important page of your website. It is the most linked-to page, both internally and externally. With so many inbound and outbound links pointing to and from the home page, it is necessary to keep the URL clean. Sometimes URL parameters, (as shown in the sample below), are created, resulting in multiple URLs pointing to the home page. This not only creates duplicate content, it also distributes the page’s link juice, thus reducing its page rank. These are different forms of the same home page URL: yoursite.com/index.html

yoursite.com/home

yoursite.com/home.html

yoursite.com/page/Home/0,,1234,00.html

The situation is worse when the www and non-www versions of the home page URL create duplicate content. For instance, if someone links to your site as yoursite.com, they might be taken to the URL www.yoursite.com/index.html. These variations caused by URL parameters do not help search engines decide which URL needs to be presented in search results. In such cases, search engines like Google group the duplicate URLs into a cluster and select the best URL to display in search results. The URL chosen by the search engines may not be the URL that your fans are linking to. Thus, your link equity is shared by different versions of your home page URL, which dilutes the SEO of your website’s home page. In order to avoid this: Choose the URL you want to be the original. This will be your canonical URL. To ensure your website traffic lands on the canonical URL, add a 301 redirect to the duplicate home page URLs that have session ids and query strings. If 301 redirects are not possible, add rel=canonical tags to the duplicate pages. Never link to your home page using any URL other than your canonical one. This includes external sites, your blog page, your social media profiles, email signatures and anything else.

تکرار صفحات داخلی:

هنگامی که پارامترهای آدرس تولید محتوای بیش از یک بار، به این معنی آدرس های تکراری ایجاد شده است(یک محتوا با چند آدرس).این می تواند برای صفحات صفحه اصلی و صفحات داخلی رخ می دهد.به عنوان مثال، گفته می شود که شما یک صفحه محصول در سایت تجارت الکترونیک خود که در مورد لباس سبز است دارید.با توجه به وجود رشته پرس جو(query strings) و شناسه جلسه (session ids) ایجاد شده ، باعث می شود که نسخه های مختلفی از همان آدرس در دسترس موتور های جستجو باشد ( به دلیل بازدید دوباره ربات جستجو و تغییر شناسه جلسه(query strings) و رشته پرس جو(session ids) و تغییر کلی آدرس باعث ایجاد تکرار مطلب می شود ).به عنوان مثال، آدرس های زیر همه به یک صفحه (با محتوای ثابت) هستند:

http://www.yoursite.com/products/women/dresses/green.htm
http://www. yoursite.com/products/women?category=dresses&color=green
http://yoursite.com/shop/index.php?product_id=32&highlight=green+dress&cat_id=1&sessionid=123&affid=431

موتورهای جستجوگر تصمیم میگیرند کدام یک از این آدرس ها را در نتایج جستجو نمایش داده شوند.آنها ممکن است آدرس سوم را انتخاب کنند،که تمیز نیست،و اگر چنین آدرس در نتایج جستجو نمایش داده شده باشد، ممکن است نتواند تعداد کلیک در حد یک آدرس پاک بدست آورد.برای جلوگیری از این کار شما می توانید یکی از مراحل زیر (همانطور که در بالا مورد بحث) را انجام دهید:
– آدرس متعارفی را انتخاب کنید.۳۰۱ redirects اضاف کنید و ترافیک را به سمت آدرس متعارف هدایت کنید.
– اگر ۳۰۱ redirects امکان پذیر نیست، تگ rel=canonical به صفحات تکراری اضافه کنید.

Duplicate Inner Pages:

When URL parameters produce the same content more than once, it means a duplicate URL has been created. This can occur for home pages and inner pages. For instance, say you have a product page on your e-commerce site that is about green dresses. Due to the query strings and session ids created, different versions of the same URL are available to search engines. For instance, the sample URLs below all point to the same page content:

http://www.yoursite.com/products/women/dresses/green.htm

http://www. yoursite.com/products/women?category=dresses&color=green

http://yoursite.com/shop/index.php?product_id=32&highlight=green+dress&cat_id=1&sessionid=123&affid=431

Search engines decide which of these URLs to display in search results. They may choose the third URL, which is not clean, and if such a URL is displayed in search results it may not obtain as many clicks as a clean URL would. To avoid this you can do one of the following steps (the same as discussed above): Choose the canonical URL. Add 301 redirects and send your website traffic to the canonical URL. If 301 redirects are not possible, add rel=canonical tags to the duplicate pages.

صفحه بندی:

هنگامی که یک صفحه ناتوان در لیست کردن همه موارد در یک صفحه باشد،یک صفحه جدید با همان آدرس اما رشته پرس و جو های مختلف ایجاد خواهد شد، همانطور که در نمونه زیر نشان داده شده است. به این حالت صفحه بندی می گویند.

http://www.yoursite.com/green-dresses?page=1
http://www.yoursite.com/green-dresses?page=2
http://www.yoursite.com/green-dresses?page=3

موتورهای جستجو نیاز به درک درستی از رابطه بین هر صفحه به صفحه اول آنها و اجتناب از مسائل مربوط به مطالب تکراری هستند.
تگ rel=”canonical” را در صفحات صفحه بندی شده اضافه کنید:

<link href="”http://www. yoursite.com/green-dresses" rel="”canonical”" />

بهترین کار همین است،همچنین می توانید از تگ های rel=”next” و rel=”prev” به طوری که شاخصی برای ایندکس این صفحات با دنباله مناسبی (پشت سر هم).اطلاعات بیشتر در مورد این تگ ها روی وبلاگ مرکزی گوگل وبمستر است.
اگر آدرس های صفحه بندی سایت شمااز شناسه جلسه و رشته پرس و جو زیادی استفاده می کند، بهتر است آنها را تمیز کنید.
باتوجه به نوع سرور و پلت فرمی که با آنها وب سایت شما ساخته شده است،راه های مختلفی برای تمیز کردن آدرس های وب سایت شما وجود دارد.سرور شما نیاز به یک تکنولوژی شناخته شده با نام “mod_rewrite” است که متوانید آن را برای حساب خود تنظیم و راه انداری و فعال کنید.mod_rewrite یک ماژول موجود در سرور آپاچی است.چگونگی تمیز کردن آدرس ها در سرور آپاچی:
در ابتدا شما نیاز به یک فایل htaccess. برای پاک کردن آدرس های سایت خود دارید.برای ساخت فایل htaccess. یک سند تازه و خالی در Notepad ایجاد کنید و آن را با نام htaccess. دخیره کنید، و دستور زیر را درون آن Paste کنید:

RewriteEngine On

رشته پرس و جو در آدرس های سایت خود را باید در فایل htaccess قرار دهید.برای مثال اگر آدرس شما این باشد:

http://www.yoursite.com/index.php?page=articles,

رشته پرس جو این است:

index.php?page=articles.

اضافه کردن این پارامترهای آدرس در فایل htaccess به صورت زیر:

RewriteRule ^([a-zA-Z0-9]+)/$ index.php?page=$1

“^” در فایل htaccess مخفف آدرسی است که در آن واقع شده است،برای مثال اگر شما در آدرس www.yoursite.com/green-dressesfolder باشید “^” به همین آدرس اشاره خواهد کرد.([a-ZA-Z0-9] +) مخففی برای هر کاراکتر حروف کوچک و بزرگ در حروف البفا است،نشانه ‘+’ نشان می دهد که هر تعداد از کاراکترهاشامل میشود.نشانه ‘$’بیانگرپایان آدرس پاک است و که با پارامتر آدرس ادامه می یابد.’$ ۱’، بیانگر این است که تنها یک مجموعه متغیر مشخص شده است.حال فایل .htaccess را در پوشه ریشه سایت خود که فایل index سایت شما در آن وجود دارد آپلود کنید.
اطلاعات بیشتر در مورد دستورات RewriteRules اینجا کلیک کنید.
شما می توانید تغییر دهید تنظیمات سایت خود را با ابزار موتور جستجوگر به طوری که آنها پارامترهای خاصی را در آدرس های سایت شما را نادیده بگیرند.موتور جستجوگر بینگ این اجازه را میدهد در ابزار بینگ وبمستر و موتور جستجوگر گوگل این اجازه را میدهد در ابزار گوگل وبمستر.با این حال، بهتر است آن را به پیکربندی پارامترهای سایت گسترده ای اگر شما مطمئن شوید که به طور کامل از آنچه شما انجام می دهند نیست.هر چند توصیه نمی شود تنظیم پارامتر های کلی سایت اگر شما کاملا مطمئن نیستید از کاری که انجام میدهید.

Pagination:

When a page is unable to list all items in a single page, a new page is created with the same URL but different query strings, as shown in the sample below. This is called pagination.

http://www.yoursite.com/green-dresses?page=1

http://www.yoursite.com/green-dresses?page=2

http://www.yoursite.com/green-dresses?page=3

Search engines need to understand the relationship between each page in order to index them correctly and avoid duplicate content issues. Add a rel=”canonical” tag to the paginated pages in the following manner: <link href=””http://www.” rel=””canonical”” /> It is best to also use rel=”next” and rel=”prev” tags so that search engines index these pages in the proper sequence. Read more about these tags on the Google Webmaster Central Blog. If your pagination URLs have a lot of session ids and query strings, it is best to get them cleaned. Depending on the server and the platform with which your website was built, there are different ways to clean your web page URLs. Your server needs to have a technology known as “mod_rewrite” that is set up and enabled for your account. The mod_rewrite is a module available in the Apache server. Here is how to clean URLs in the Apache server: First you need an .htaccess file to make your URLs clean. Open a blank Notepad document and save it as .htaccess. Paste the following into your file: RewriteEngine On The query string in your URL must be put into the .htaccess file. For instance, if your URL is http://www.yoursite.com/index.php?page=articles, then the query string is index.php?page=articles. Add this URL parameter into the .htaccess file in the following manner: RewriteRule ^([a-zA-Z0-9]+)/$ index.php?page=$1 The ‘^’ stands for the URL where this .htaccess file is located, for example if you put it in the www.yoursite.com/green-dressesfolder then it stands for that URL. The ‘([a-zA-Z0-9]+)’ stands for any characters that are lower-case alphabetical, upper-case alphabetical and numerical. The ‘+’ sign indicates that any number of characters is fine. The ‘$’ sign denotes the end of the clean URL and is then followed by the URL parameter. The ‘$۱’ part denotes that only one variable set has been specified. Upload this .htaccess file into your root public directory that contains your main index page. Learn more about the various RewriteRules here. You can change your settings within search engine tools so that they ignore certain parameters in your URLs. Bing allows for this in Bing Webmaster Tools and Google allows for it in Google Webmaster Tools. However, it is not advisable to configure site-wide parameters if you are not entirely sure of what you are doing.

منبع

http://blog.woorank.com/2013/03/a-guide-to-clean-urls-for-seo-and-usability/
آموزش سئو آدرس URL Parameters پارامتر های آدرس
4.7 - 11

نوشته شده توسط تیم سئو قالبفا در تاریخ 26 آگوست 2014 دسته : سئو داخلی